Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

GBA | 15 December 2017

Scroll to top

Top

Yorum Yok

Teknoloji tarihinin en iyi pivotları

Teknoloji tarihinin en iyi pivotları

2009 civarında ortaya çıkmasıyla birlikte, pivot terimi teknoloji girişimciliğinde stratejilerin demirbaşı haline geldi ve başarısızlık kavramının yeniden tanımlanmasını sağladı.

Pivot terimi bizlere bir girişimin ilk kurulduğu günden itibaren doğru iş modeline, doğru ürüne ve hatta doğru endüstri odağına sahip olmamasının telafi edilebileceğini anlatıyor. Bugünün dev teknoloji firmalarının birçoğu, şanssız başlangıçlarından sıyrılıp bugünkü pozisyonlarına erişmek için orijinal fikir ve yaklaşımlarını ‘pivot etme’ yoluna gittiler.

Teknoloji tarihinin en başarılı pivotları olarak görülen birkaç senaryoya göz atalım:

  1. YouTube bir video çöpçatanlık sitesiydi

Bugün dünyanın en popüler video platformu olan YouTube, 14 Şubat 2005 tarihinde bir çöpçatanlık sitesi olarak kuruldu. Fakat kurucuların beklentilerinin aksine, insanlar birbirleriyle tanışmak için kendi videolarını çekmeye pek de sıcak bakmadılar. YouTube için kırılma anı, kullanıcıların siteye kendi komik videolarını göndermeye başlamalarıyla yaşandı. Bu furyanın başlamasında, sitenin eş kurucularından Jawed Karim tarafından YouTube’a yüklenen ilk video Me at the Zoo’nun etkisi olmalı.

  1. Twitter, Odeo adında bir podcast paylaşım ağıydı

2005 yılında Odeo ismiyle kurulan Twitter, insanların podcast’ler dinleyip, kendi kayıtlarını diğerleriyle paylaşabildikleri bir sosyal medya platformuydu. Odeo büyümekte zorlanınca, ekibin bir yan proje olarak geliştirdiği ‘twttr’ fikrine odaklanıldı ve günümüzün 300 milyonu aşkın kullanıcıya sahip mikro blog’u Twitter ortaya çıkarıldı.

  1. Instagram, Burbn isimli karmaşık bir mobil uygulamaydı

Instagram, gündüzlere pazarlama işi yapan, akşamları ise kodlama öğrenen Kevin Systrom tarafından bir yan proje olarak başlatıldı. O zamanlar Burbn ismindeki uygulama, konum bildirmekten oyun oynamaya kadar birçok işlevi tek elden sunuyordu. Kafa karıştıcı yapısı, kullanıcıların onu benimsemesini zorlaştırıyordu. Bildiğimiz Instagram’ın doğuşu ise Systrom’un kullanıcı deneyimini düzene sokmak için bir fotoğraf paylaşım uygulaması tasarlamaya karar vermesiyle doğdu. Bu öylesine doğru bir hamleydi ki, Instagram yayınlandığı gün, Burbn’ün bir yılda kazandığından daha fazla kullanıcı tarafından kullanılıyordu.

  1. Flickr çevrimiçi bir rol yapma oyunuydu

Bugün Flickr dendiği zaman akla yüksek kaliteli çevrimiçi fotoğrafçılık geliyor. 2004 yılında Flickr dendiğinde akla gelen ise bundan bir hayli farklıydı. O zamanlar bir MMORPG oyunu olan Flickr, kullanıcılara haritayı keşfetme, diğer oyuncularla gerçek zamanlı etkileşime geçme, oyun eşyaları ticareti yapma şansı sunuyordu. Flickr’ın bir de oyuncular arasında bir hayli popüler olan fotoğraf paylaşma aracı vardı ki, ilerleyen zamanlarda Flickr bu araç üzerinden odağını değiştirip çevrimiçi fotoğrafçılığa eğildi.

  1. Nokia bir kağıt fabrikasıydı

Nokia, bir kağıt fabrikasından telekomünikasyon devine dönüşen ilginç bir pivot hikayesine sahip. Firmanın kökeni 1856 yılına kadar uzanıyor. O zamanlar tek bir makine ile kağıt üreten Nokia, 1898 yılında lastik çizmeler üretmeye başladı.

1898 ile 1967 yılları arasında Nokia galoştan kabloya kadar çeşitlenen çok geniş bir ürün yelpazesinin üretimini gerçekleştiriyordu. 1962 yılında giriştikleri telekomünikasyon cihazları üretimi ile gerçek bir endüstriyel deve dönüşen Nokia, 1987’de ilk Gorba isimli ilk mobil telefonunu geliştirdi. Telefonun orijinal ismi Gorba değildi fakat eski Sovyetler lideri Mikhail Gorbachev’in Helsinki ziyaretin esnasında telefonu kullanırken çekilen fotoğrafı ile öyle anılmaya başlandı.

  1. Nintendo bir oyun kartları üreticisiydi

Nintendo günümüzün en popüler ve en sevilen dijital eğlence firmalarından. Fakat 1970’lere dönecek olursak, Nintendo’nun taksilerden, eğlencenin farklı türlerine kadar birçok farklı işe girip çıktığı görülüyor. 1889 yılında Kyoto’da kurulduğunda el yapımı Japon Hanafuda oyun kartları üreten Nintendo, 1959 yılına kadar bu kârlı işi sürdürmeye devam etti.

1959’da Walt Disney ile gerçekleştirdiği pazarlama anlaşması, Nintendo’nun animasyon karakterlerin geniş kitleleri satın almaya teşvik edecek araçlar olarak kullanılabileceğini anlamasını sağladı. 1963’ten başlayarak odağını oyuncak ve oyun pazarına kaydıran Nintendo, 1977’de ilk video oyunlarını üretmişti ve 1979’a gelindiğinde jetonlu konsollar ve oyunlar için ayrı departmanlara sahipti.

Yorum Bırak