Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

GBA | 18 January 2018

Scroll to top

Top

Yorum Yok

Sanal gerçeklik şimdiden büyük beklentiler ile karşı karşıya

Sanal gerçeklik şimdiden büyük beklentiler ile karşı karşıya

Teknoloji tutkunlar sürekli yeni bir alanda yaşanacak bir devrimi bekliyor. Devrimlerin nerede ve ne zaman yaşanacağı sürpriz ama sık aralıklarla yaşanacakları kesin. Oyuncularda ise durum farklı. Onlara bir söz verildi: “Sıradaki devrim sanal gerçeklik olacak…”

Sayısız yeni firma ortaya çıkarak hem yazılım hem de donanım alanında sanal gerçeklik üzerinde çalışmaya başladı. Halihazırda oyun sektörünün otoritelerinden Sony ve Microsoft bile kendi sanal gerçeklik başlıkları, yazılımları ve oyunları üzerinde çalışıyor. Sanal gerçeklik alanında yaşanan bu gelişmeler, şüphesiz sıradan bir oyuncu için gerçekten çok heyecan verici. Fakat yıllardır ortaya atılan vaatler ve onların katkılarıyla kar topu gibi büyüyen beklentiler inanılmaz boyutlara ulaştı. Peki sanal gerçekliğin bu denli büyük beklentileri karşılaması mümkün mü?

Yatırım yağmuru
Sanal gerçeklik birkaç dahi tarafından sessizce geliştiriliyor olsaydı, halihazırda yaşanan heyecan dalgasının yarısını bile yaratamazdı. Sanal gerçekliğe büyük bir heyecan ve umutla yaklaşılmasının arkasında, dev firmaların ve yatırımcıların bu alanda kesenin ağzını açmış olması yatıyor.

Örneğin Oculus Rift’i ele alalım. Günümüz dünyasının ilk yükselişe geçen sanal gerçeklik markalarından. Kickstarter’da kitle fonlanan projenin 2016 yılında bitirilmesi planlanıyordu. Rift ertelemelere rağmen oyun dünyasının sık konuştuğu cihazlardan biriyken, 2014 martında Facebook tarafından 2 milyar dolara satın alınması tüm kafaların sanal gerçekliğe dönmesini sağladı.

Facebook ve Oculus Rift tek örnek değil. Magic Leap görece daha pratik sanal gerçeklik uygulamalarına odaklanıyor ve Google tarafından destekleniyor. Oyun stüdyosu Valve, HTC ile birlikte HTC Vive isimli sanal gerçeklik başlığını geliştiriyor. Oyun dünyasının liderleri Sony, Microsoft ve Nintendo da sırasıyla Project Morpheus, HoloLens ve NX isimli sanal gerçeklik donanımları üzerinde çalışıyor.

Kaliforniya merkezli kuluçka merkezi Boost ise sanal gerçekliği ana yatırım alanlarından birisi haline getirdi. İyi bir sanal gerçeklik projesi olan bir girişim, kolaylıkla büyük yatırımlar toplayabilme şansına sahip. Sanal gerçeklik alanında para su gibi akıyor.

Uzun soluklu oyun
Sanal gerçeklik alanında yapılan yatırımları ilginç kılan, hiçbirinin uzun bir süre kazandırmayacak olması. Oculus Rift, şu an bu alanda bitirilmeye en yakın ürün olma unvanına sahip ve o bile 2016’nın ilk çeyreğinden önce satışa çıkmayacak. Eğer Oculus, Rift’in henüz hazır olmadığında karar kılarsa, bu tarihi erteleme ihtimali bile söz konusu.

Bugün değindiğimiz diğer firmaların ürünlerini tamamlamak için birkaç yıla daha ihtiyacı var. Yani, oyuncular halihazırda büyük sükse yapan bu cihazları kullanabilmek için yıllarca bekleyecek. Bekleyiş sürecinde heyecan artabilir ya da azalarak yok olabilir.

Potansiyel sorunlar
Sanal gerçeklik ürünleri henüz büyük kitleler tarafından deneyimlenmedi. Satışa çıktılarında büyük satış rakamları yakalayacaklarının herhangi bir garantisi yok. Uzun süre sanal gerçeklik başlığı kullanmak boyun ağrısına, daha da kötüsü ‘sanal gerçeklik hastalığı’na sebep olabilir. Bu problemlerin henüz bu cihazları deneyimleme şansı bulamamış olan çoğunlukta baş göstermesi muhtemel.

Sanal gerçeklik üzerinde çalışan firmaların bir hayli fazla olması da ileride pazarda bir kriz yaşanmasına sebep olabilir. Çoğu firma, vaat ettikleri farklı deneyim ve özellikler ile diğerlerinden ayrılsa da, genel kanı gelecekte sanal gerçeklik pazarında Sony, Microsoft ve Oculus gibi devlerin yanı sıra birkaç büyük oyuncunun yer alacağı yönünde. Küçük firmalar ise şirket evlilikleri ve satın almalarla bir araya gelebilir, diğerleri ise pazarın doygunluğu sebebiyle satış hedeflerini ıskalayıp oyuna veda edebilir. Bu doygunluk tehlikesinin daha bugünlerden sinyaller vermesi, devleri rekabet ortamında daha agresif olmaya itebilir. Hiçbir girişim karşısında küplere binmiş ve karşı ataklar geliştiren bir Microsoft veya Sony istemez, öyle değil mi?

Sanal gerçekliğin gelecekte nasıl şekilleneceğini öngörmek zor; özellikle de daha ilk ürünlerini vermesine yıllar varken… Şu an sanal gerçeklik üzerinde çalışan firmalar, aldıkları büyük yatırım ve ilgi karşısında memnun olabilir fakat günbegün büyüyen devasa beklentileri karşılamaları kolay olmayacak.

Yorum Bırak