Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

GBA | 14 December 2018

Scroll to top

Top

Yorum Yok

İran mobil oyun pazarı engellerin kıskasınca çırpınıyor

İran mobil oyun pazarı engellerin kıskasınca çırpınıyor

Komşumuz ve dolayısıyla yerli geliştiricilerin ilk ihraç noktalarından İran’ın bugüne kadar belirsizsizliğini koruyan mobil oyun pazarına dair güncel bir araştırma gerçekleştirildi.

Dubai merkezli oyun platformu Gameguise, Survey Gizmo üzerinden 2-10 Ocak tarihleri arasında 837 İranlı mobil oyuncunun katıldığı bir anket düzenledi. Survey Gizmo anket sitesi, İranlı internet servis sağlayıcılarının çoğunluğu tarafından sansürlendiği için, katılımcıların yarısı VPN kullanarak araştırmaya katılabildi.

Newzoo’nun son raporuna göre, İran mobil oyun pazarının 2015 geliri 39 milyon dolar, bu da toplam oyun gelirinin (194 milyon dolar) yüzde 20’sine denk geliyor. Mobil oyunların toplam oyun geliri içerisindeki yeri birçok ülke için yüzde 30-35 oranında seyrediyor.

21

Gameguise, 2016 yılında İran mobil oyun ekosisteminin 44 milyon dolar hacme ulaşmasını tahmin ediyor. Bu düşük hacme 100 milyon dolar daha eklendiğinde, İran’la aynı coğrafyada bulunan ve aşağı yukarı aynı demografik değerlere sahip olan ülkemiz Türkiye’nin mobil oyun geliri ortaya çıkıyor. Bu istatistiğe göre, Türkiye mobil oyun ekosistemi İran’dan üç kat daha büyük hacme sahip.

Küçük balık

İran’ın 80 milyonluk nüfusunun çoğunluğu (yüzde 60’ı) 30 yaşın altında. Bu nedenle, mobil oyuncuların yüzde 67’sinin 24 yaş altı İranlılar’dan oluşması şaşırtıcı değil. Mobil oyuncuların yüzde 63’ünün öğrencilerden oluşması, İran’ın dünyadaki en yüksek eğitimli nüfus oranlarından birine sahip olmasıyla açıklanabilir.

“Türkiye mobil oyun ekosistemi
İran’dan üç kat daha büyük”

Araştırmanın en göze çarpan verilerinin başın ise mobil oyuncuların yüzde 80’inin bekar ve asla evlenmemiş olmaları. Yüzde 47’sinin aylık kazançları ise 570 doların altında kalıyor. Bu veri, ülkedeki en popüler oyunların ücretsiz yapımlardan (F2P) oluşmasını temellendiriyor.

İran mobil oyun pazarı Türkiye ile rekabet etmekten çok uzak olsa da, alım gücü ve nüfus açısından benzerlik gösterdiği Suudi Arabistan ve Mısır’ı yakından takip ediyor.

Yerelleştirmeye önem verilmiyor

Türkiye büyük bir mobil oyuncu kitlesine sahip önemli bir pazar. Yalnızca Türkiye’den geliştiriciler değil, dünyanın en büyükleri de oyunlarını Türkçe dil seçeneği ile pazara sokuyor. Alıştığımız bu durumun İranlı oyuncular için ise lüks olduğu görülüyor.

31

İranlı geliştiriciler çoğu oyunlarını İngilizce geliştiriyor ve Farsça dil seçeneği eklemiyor. Araştırmaya katılan oyuncuların yüzde 78’i oynadıkları oyunların çoğunlukla İngilizce olduklarını belirtiyor. Geliştiricilerin bu tercihinin, ülkenin sosyoekonomik durumundan kaynaklandığı su götürmez bir gerçek.

Dolaylı ödeme yöntemleri

İran mobil oyun ekosistemini potansiyeline ulaşmasından alıkoyan engellerin başında ödeme geliyor. Ülkeye uygulanan uluslararası ekonomik yaptırımlar nedeniyle, İranlı oyuncular uygulama ve uygulama içi satın alma gerçekleştirirken zorlanıyorlar. Oyuncular, yalnızca “Shetab” ve “Shaparak” sistemleri üzerinden kredi kartlarıyla uygulama içi satın almalar gerçekleştirebiliyorlar.

Neredeyse hiçbir geliştirici oyunlarının içerisindeki ücretli paketlerin fiyatlarını gayri safi yurt içi hasılaya göre uyarlamıyor. Bu da İran’ın düşük gelirli öğrenci mobil oyuncu kitlesinin alım gücünün üzerinde ücretlerin ortaya çıkması anlamına geliyor. İranlı mobil oyuncuların yalnızca yüzde 19’u her ay oyun içi satın alma yapıyor ve bu satın almaların büyük bir çoğunluğu ülkede popüler olan kazı kazan ve hediye kartları ile gerçekleştiriliyor.

4-1

Geriye kalan ufak bölümlük satın almalar ise yerel ödeme metotlarını benimseyen üçüncü parti uygulama mağazaları üzerinden gerçekleştiriliyor. İranlı oyuncuların yüzde 60’ı mobil oyunlara aylık 5 dolardan az harcarken, yüzde 19’u ise 5 ile 20 dolar arasında harcama yapıyor.

İranlı elitler ise konu mobil oyunlara geldiğinde kesenin ağzını açıyor. Nüfusun yüzde 1’ine denk gelen bu kitle, her ay oyun içi satın almalara 85 ile 142 dolar arasında harcama yaparken, yüzde 1’lik bir diğer kesimin harcamaları ise 285 doların üzerinde seyrediyor. Ülkedeki ücretli mobil oyun pazarı ise daha sağlıklı sinyaller gönderiyor. Katılımcıların yüzde 35’i ücretli oyunlara sahip olduklarını söylerken, yüzde 30’u her ay yeni bir ücretli oyun aldıklarını belirtiyor.

Oynama alışkanlıkları

Mobil oyun oynama alışkanlıklarına bakacak olursak, katılımcıların yüzde 67’si günde birkaç kez oyun oynarken, yüzde 19’u her gün en az üç saat, yüzde 34’ü ise 1 ile 3 saat arasında oyun oynuyor. İranlı mobil oyuncuların yüzde 84’ü Android’li cihazlarıyla oyun oynarken, iOS yüzde 13’te kalıyor.

İranlılar mobil oyun seçimlerini çoğunlukla (yüzde 52) arkadaş tavsiyesine göre yaparken, yüzde 47’si oyunun uygulama mağazasındaki puanlamasını dikkati alıyor. Yalnızca yüzde 28’lik kesim web sitesi ve dergilerden gördükleri oyunları deniyor.

5

Ülkedeki en popüler mobil oyun türleri sırasıyla aksiyon (yüzde 52), strateji (yüzde 49), spor (yüzde 30), yarış (yüzde 23), bulmaca (yüzde 17) ve platform (yüzde 15) şeklinde.

Yorum Bırak