Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

GBA | 18 January 2018

Scroll to top

Top

Yorum Yok

Canlı oyun yayıncılığı mobile sıçradı

Canlı oyun yayıncılığı mobile sıçradı

Twitch’in PC oyunculuğunda başlattığı canlı yayın akımını mobil oyunlar için gerçekleştirmek isteyen Mobcrush, ikinci yatırım turunda Kleiner Perkins’ten 11 milyon dolar yatırım aldı.

Ağustos ayında 11 milyon dolarlık ilk yatırımını alan girişim, canlı mobil oyun yayıncılığının PC’den çok daha büyük pazara dönüşeceğine inanıyor. Bu iddianın arkasında yatan mantık ise oldukça direkt; gelecekte PC’den çok daha fazla mobil cihaz olacak ve mobil oyun yayınları çok daha büyük bir kitleye hitap edecek.

Mobcrush CEO’su Royce Disini her şeyin umdukları gibi gerçekleşeceğine inanıyor. Mobil cihazlar için geliştirilen oyunların yalnızca çok küçük bir bölümü sıkı oyunculara hitap ediyor ve henüz mobil oyunculuk kendi kültürünü oturtmuş değil. Fakat iPhone’a gelen Hearthstone ve Vainglory gibi ünlü yapımlar ile Clash of Clans ve Boom Beach gibi rekabetçi çevrimiçi oyunlar insanlara seyredilesi yayınlar sunabilecek kapasitedeler.

Disini geleceğin bilinmezliğinin farkında, “Biz şu an ufkun bu tarafındayız, öteki tarafta bizi neyin beklediğini bilmiyoruz” diyor ve bir örnek veriyor: “Serinin ilk oyununa gidin, Starcraft’ın bu kadar devasa bir hale geleceğini kim bilebilirdi ki? Gelecek böyledir. Biz de şu an mobilde bu bilinmezliğe bakıyoruz.”

Geleceğin mobil oyun yayıncılığını hangi noktaya getireceği bilinmez fakat her yolun mobile çıktığı bir gerçek. Şu an dünyanın en çok oynanan oyunlarından bir tanesi, hiç de sıkı oyunculara hitap etmeyen Candy Crush Saga’dan başkası değil. Büyük ihtimalle mobil platformlar için de Starcraft gibi devasa yapımlar ortaya çıkacak ve milyonları minik ekranlara bağlayacak. Mobcrush ve ona yatırım yapan onlarca yatırımcı buna inanıyor. Bu yılın mayıs ayında 4,9 milyon dolar tohum yatırımı alan girişim, dört ayda 10 milyon doların üzerinde yatırım aldı. Halihazırda Mobcrush üzerinden rekabetçi Heartstone turnuvaları düzenleniyor ve bu turnuvalar tıpkı PC platformundaki gibi büyük ilgi görüyor.

Kleiner Perkins ortaklarından Mike Abbott’un yatırım yaptıkları Mobcrush’ın temsil ettiği devrime inancı tam; mesajı ise oldukça basit: “Bir şey bugün yoksa gelecekte olmayacağı anlamına gelmez.” diyor ve ekliyor, “Disini ve ekibi akımları takip edecek ve pazar evrildikçe sundukları ürün ve hizmetleri geliştirecekler.”

Mobcrush’ın karşısında, Amazon tarafından 970 milyon dolar karşılığında satın alınan Twitch duruyor. Mobil platformun en iddialı yapımlarından Vainglory gibi oyunlar, Twitch yayıncıları tarafından da izleyicilere sunuluyor ve Twitch’in de kullanıcıların yayınları takip edebildiği ve izleyebildiği bir mobil uygulaması var. Öte yandan Twitch’in trendleri takip etme ve bu doğrultuda harekete geçme konusunda kendisini kanıtlamış çok tecrübeli bir ekibi bulunuyor. Şu an bu ikili dolaylı olarak rekabet etseler de, Twitch’in yakın gelecekte mobil oyunlara özel bir ürün çıkarması olası. Mobcrush’ın gürültülü gelişi, Twitch’in planlarını erkene çekmesine ve yeni rakibine zor anlar yaşatmasına sebep olabilir. Gelgelelim Mobcrush gelecekte sert rekabet ile yoğrulan bir canlı mobil oyun yayıncılığı pazarının oluşacağını biliyor ve buna hazırlandıklarını belirtiyor.

Mobcrush’ın başlaması ise gerçek bir oyunculuk öyküsü. Sıkı bir Vainglory oyuncusu olan Disini ve ekibinin, klanlarının Vainglory’de yaptıklarını yayınlamak istemeleri ile Mobcrush kuruluyor. Bunu gören diğer Vainglory klanları da Mobcrush üzerinden yayın yapmaya başlıyor. Ardından platform Clash of Clans gibi rekabetçi yapımların oyuncularının da ilgisini çekmeye başlıyor.

Twitch’in başarısında League of Legends, Starcraft, Counter-Strike: Global Offensive gibi rekabetçi bir yapıya ve topluluğa sahip olan oyunların rolü çok büyük. Platform bu sayede on milyonlarca oyunseveri kendine çekmeyi başardı. Mobcrush da Heartshone ve Vainglory gibi yapımlarla aynı başarı ivmesini yakalamaya çok yakın. Disini, bu oyunlardan Twitch ve YouTube gibi platformlarda yer almayan yeni yıldız yayıncılar ortaya çıkardıklarını belirtiyor.

Mobcrush henüz nasıl bir iş modeli oluşturacağına karar vermiş değil. Potansiyeli var fakat nasıl para kazanacak? Reklam satmak veya izleyicilerin yayınlara bağışta bulunması Twitch’te işe yaramıştı. Mobcrush bunların yanı sıra mobil platformlarda olmanın avantajını kullanıp, izleyicileri uygulamalar indirmeye teşvik etmeyi de düşünüyor. Tüm bunlar Mobcrush için konuşulması erken şeyler. Fakat bir topluluk oluşturabilirlerse, başlı başına bundan para kazanabilmeleri işten değil.

Platform için mevcut topluluğu sürekli memnun tutmak en az yeni kullanıcılar çekmek kadar önemli bir görev. Bu sayede yeni oyuncular ve yayıncılar platforma katılabilir ve oluşturulan iş modeline göre para ödemeye ikna edilebilirler.

Disini halihazırda organik bir topluluğun oluşmaya başladığını belirtiyor. Birkaç popüler yayıncının Mobcrush’a gelmesiyle, onların takipçileri ve ardından da diğer yayıncılar yeni platforma kayıt olmaya başlamışlar.

Mobcrush’ın ve başlatmaya çalıştığı canlı mobil oyun yayıncılığı akımının geleceği parlak gibi görünüyor fakat kimileri mobil oyunculuğun asla Starcraft kırılmasını yaşamayacağı görüşünde. Mobil oyunlar her geçen gün daha detaylı bir hal alsa da, en popüler oyunlar hâlâ Candy Crush Saga gibi hafif siklet yapımlardan oluşuyor. Açıkçası bu tarz oyunlar izleyici çekme konusunda World of Warcraft, League of Legends ve Starcraft kadar başarılı değiller. Fakat detaylı ve rekabetçi mobil oyunlar geliştirme riskine giren yeni stüdyoların ortaya çıkışı ve mobil cihazların daha da güçlü donanımlara sahip olmaya başlamaları şüphesiz Mobcrush’ın lehine gelişmeler.

Yorum Bırak